lazna istrazivanja

Lažna istraživanja

Ovih dana sve nas,potencijalne glasače u BIH, iz svih raspoloživih kampanjskih topova gađaju raznim istraživanjima od kojih je većina smišljena u glavama stranačkih artiljeraca. Procenti su uglavnom isti a u zavisnosti od toga ko ih saopštava mijenja se ime/na stranke koja će pobijediti, budućeg predsjednika i najpopularnijih političara.

Metodologija je poznata samo stranačkim klimoglavcima koji su dobili zadatak da konstruišu lažna istraživanja, smisle ime neke NVO ili agencije koja ih je provela i da ubijede svoje stranačke aktiviste da je to baš tako.

Zaboravljaju samo na jedan mali detalj a to je 4.oktobar i potvrda rezultata izbora kada će se vidjeti ko je i koliko lagao prvo svoje stranačke kolege i kandidate dajući im lažnu sliku o realnom stanju na terenu a potom i sve građane i medije. A znate kako naš narod kaže, ko laže taj i krade a krađe,kriminal i korupcija u političkim strankama su mi tema jednog od sljedećih postova pa ću je sada preskočiti.

Naša prva agencijska iskustva na tom polju su počela davne 2004.godine. Radili smo istraživanje stavova građana Banjaluke o izboru gradonačelnika koje je dalo rezultate koji su za sve bili iznenađenje, čak i za one koji su se nadali pobjedi ali ne tako ubjedljivoj. Tada je opoziciona koalicija (nešto mi to poznato zvuči) krenula sa svojom metodom vođenja kampanje koja se sastojala od plasiranja lažnih saopštenja o meni lično i slanja dezinformacija režimskim medijima a onda su našli rješenje.

Pojavila se NVO Zlatna jesen na čijem čelu je bila izvjesna S.B. i za lijepu cifru uradila istraživanje koje je pokazalo potpuno drugačije rezultate. Krenuo je ponovo medijski linč usmjeren ka meni lično i agenciji, neki tadašnji ministri (a današnji kandidati) su otvoreno govorili kako će se potrutiti da izgubimo sve poslove, sijevale su optužbe kako smo tražili novac da uvećamo procente, stizali prijeteći SMS-ovi , ja se sklanjao u drugu državu itd.
A onda je već u izbornoj noći postalo jasno da smo bili precizni u 1%, da je opoziciona koalicija doživila debakl a njihov zajednički kandidat koga su S.B. i Zlatna jesen već ustoličili u fotelju gradonačelnika Banjaluke otišao u istoriju zvaničnog političkog života.

Slična priča se ponavljala 2006.godine a onda i na lokalnim izborima 2008.godine kada sam 2 mjeseca pred izbore dao procjenu da će opozicija zbog katastrofalne kampanje izgubiti najmanje 20 opština što se i desilo.

U aprilu ove godine smo objavili naša istraživanja koja su odmah napali genseci opozicije ne shvatajući da im je to trebao biti odličan input u kreiranju stranačkih aktivnosti. Napali nezadovoljnici i na metodologiju i na reprezentativnost uzorka a vladajuće stranke su se zadovoljno smješkale.

Zlonamjeran pokušaj diskreditacije agencije putem medija od lažnih optužbi kako nas finansira vladajuća stranka preko sličnih podmetanja se umirio tek kada sam im uputio zvanično pismo sa upozorenjem da ćemo ih tužiti za klevetu ako nas samo još jednom spomenu u tom kontekstu.

15 dana poslije, polovinom maja isti ti opozicionari su se posvuda hvalili rezultatima našeg istraživanja u Bijeljini gdje su oni vodili a vladajući su iskazivali malu rezervu prema uzorku i metodologiji.

Ovih dana javnost u RS ali i BIH je zatrpana raznim istraživanjima od onih više ozbiljnih koje su predstavili NDI (1, 2, 3) i IPSOS, do novih  lažnih istraživanja kojima nas u RS zatrpavaju genseci opozicije.

Možda najozbiljnije međuopozicionim istraživanjima djeluje ono koje nam je juče prezentovala DP Dragana Čavića sa namjerom da se i oni na duhovit način malo uključe u ovu temu i dobiju malo medijskog prostora.

Građanima ostaje da sada sami pokušaju razabrati da li i kome vjerovati. Naš mali doprinos je u vidu ove napomene koju uz sve rezultate istraživanja koje radimo šaljemo medijima a koji će nadam se pomoći da razlikujete lažno od istinitog istraživanja.

Napomena:

U skladu sa preporukama Savjeta Evrope mediji su prilikom objavljivanja rezultata istraživanja dužni da objave sljedeće elemente:

  1. naziv organizacije koja je naručila istraživanje
  2. naziv agencije koja je sprovela istraživanje i metod koji koristi
  3. uzorak i moguća odstupanja
  4. datum sprovođenja istraživanja

Molimo sve medije koji budu prenosili rezultate ovog istraživanja da se pridržavaju ovih preporuka. Obavezno je informisati javnost i o imenima stručnjaka koji su rukovodili istraživanjem.

I da na kraju citiram starog vuka političkog marketinga, Vuka Ćosića“U izbornim kampanjama je ionako od ključne važnosti samo to da ne radiš greške”.

Ko to da objasni našim ekspertima?

Ili da ipak sačekamo 4. oktobar?

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

komentara

  1. vladimir

    pa sveobuhvatno istrazivanje sa najboljim i najrelevantnijim uzorkom sprovodi se 3.10., samo sto se za razliku od posledica gore navedenih istrazivanja posledice osecaju par dana dok su u zizi od ovoga se posledice osecaju 4 godine

  2. Naravno da je lakše naručiti neko istraživanje javnog mnjenja (koje ovde i ne postoji), nego ozbiljno prionuti na posao, i ponuditi građanima nešto konkretno. U tom smislu posmatram i činjenicu da je tzv. opoziciji meta više bio Prime nego vladajuća koalicija. Say no more.

Trackbacks for this post

  1. Tweets that mention Lažna istraživanja | blog.prime.ba -- Topsy.com

Ostavite komentar