Veličina jeste poželjna, ali nije presudna

Koliko ste puta pročitali u novinama izjave domaćih političara koji loš rejting na nekom istraživanju javnog mnjenja, objašnjavaju malim uzorkom. Nije to loša taktika, jer „običnom“ čovjeku teško je povjerovati da neko na osnovu 1000 ispitanika donosi relevantne zaključke za populaciju od 4 000 000 stanovnika.

Na prvi pogled rješenje je jednostavno, što je veći broj ispitanika to je potencijalna greška istraživanja manja. Jeste, ali pođimo redom?

Durex obožava da prezentuje svoja internetska istraživanja o seksuanom životu pripadnika pojedinih nacija pa tako i Srba. Evo sta oni kažu, građani Srbije prosečno vode ljubav 3,5 puta nedeljno, odnosno 182 puta godišnje, istovremeno u Srbiji živi manje od osam miliona stanovnika , a od toga njih 2,4 miliona ima Internet.
Postavlja se opravdano pitanje šta ćemo s ostatkom Srbije koja upražnjava seks, ali ne i internet. Oni nisu obuhvaćeni ovim istraživanjem, a dobijeni rezultati su više nego upitni.

Znači, iako veličina uzorka jeste važna, mnogo je važnija njegova reprezentativnost. Reprezentativan uzorak treba da ima sve bitne karakteristike populaciju koju ispitujemo. O tome ćemo drugi put.

Statistika je po pitanju veličine uzorka jasna. Na primjer ako imamo adekvatan uzorak onda nam je očekivana greška, u 95% slučajeva, na:

  1. 850 ispitanika iznosi +/-3.36%
  2. 1000 ispitanika iznosi +/-3.1%
  3. 1500 ispitanika iznosi +/-2.53%
  4. 2000 ispitanika iznosi +/-2.19%
  5. 5000 ispitanika iznosi +/-1.39%

Kao sto mozete da vidite razlika, u ocekivanoj grešci, između uzorka od 1000 i 5000 ispitanika nije velika, ali je istraživanje na uzorku od 5000 ipitanika najmanje TRI puta skuplje od istraživanja na uzorku od 1000 ispitanika.

Statistika kaže, a život je to odavno pokazao, veličina jeste poželjna, ali ne i presudna.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

1 komentar

  1. Bitna je metodologija (ili tehnika), a, Puhalo?
    Teško da ćeš dobiti relevantan rezultat ako anketiraš članove svoje partije (sjećam se takvih primjera).
    A sad, na 10 dana do izbora, nije više ni važno šta pokazuje istraživanje, “ko je jamio,jamio”.

Trackbacks for this post

  1. PR i Marketing blog » Vasiću, Vasiću…

Ostavite komentar