Žene koje su promijenile svijet – Ima li ih u BiH?

Uvijek su postojale izuzetne žene koje su uticale na tok svjetske historije mijenjajući ga. Borile su se za svoja prava u svijetu muškaraca, protiv ograničenja i tradicionalnih uvjerenja koje im je društvo nametnulo, protiv nejednakosti i diskriminacija. Svojim djelima i postupcima su pomjerale granice.

Hildegard iz Bingena , koja je pisala knjige, komponovala i imala uticaj na inteligenciju Evrope, Mary Wollstonecraft, pionirka u borbi za ženska prava, Marie Curie, prva vlasnica Nobelove nagrade i jedina žena koja je dobila dvije Nobelove nagrade u dvije kategorije, Emmeline Pankhurst, aktivistica u borbi za pravo glasa žena koja je ohrabrila upotrebu javnih demonstracija i velih strajkova, Harriet Beecher Stowe, predani aktivista za ukidanje ropstva čija knjiga je podigla tenzije koje su dovele do građanskog rata i zatim uspjeha pokreta za emancipaciju su samo nekoliko od velikih imena.

Da li imamo i u Bosni i Hercegovini heroine koje su mijenjale svijet, ali samo za njih šira javnost ne zna ili da li će neka žena iz ove generacije ostati zapamćena po velikim djelima o kojima će se još dugo pričati?

Uspješne žene u biznisu

Vjerovatno je patrijahalno okruženje stvorilo predrasude zbog kojih se ženama na ovom području nikad nije pridavao značaj u tom smislu da mogu napraviti velike uspjehe, pokrete i promjene. Sama shvatanja žena su zbog tradicije i konzervativnih pogleda dugo vremena bila usmjerena na okruženje, a ne na lični razvoj.

Kada razmišljamo o uspješnim ženama u BiH uglavnom uspješnost vezujemo za žene koje su poznate javnosti i koje su ili medijske ličnosti ili politički angažovane. Ali ima još mnogo žena koje su ostvarile zavidne rezultate u svojim karijerama i svakodnevno obavljaju odgovorne i stresne poslove, no nisu poznate javnosti.
Gdje su istaknute naučnice, ekonomistice, doktorice? Ako je takva situacija generalno, šta nam se dešava onda u biznisu i koje mjesto zauzimaju žene u poslovnom svijetu?

Transformacije i promjene kroz koje kompanije i organizacije prolaze zahtjevaju lidere koje inspirišu zaposlene, a to je samo moguće ako se lideri emocionalno povezuju sa svojim sljedbenicima, a ujedno pokazuju samopoštovanje, otvorenost i autentičnost. A sve su to karakteristike žena.

Žene na drugačiji način dolaze do rezultata i imaju drugačije kvalitete i osobine koji postaju sve značajnije u periodu kada naše organizacije postaju manje hijerarhijski ustrojene. Žene karakteriše spoj intuicije i donošenje racionalnih odluka, emocija, stvaranje senzitivnijih odnosa sa ljudima i sposobnost slušanja drugih. A uz sve to, žene su sposobne da obavljaju više zadataka odjednom.

Iako vjerujem da i u BiH ima sve više sposobnih žena na važnim i odgovornim funkcijama, nažalost, one nisu dovoljno afirmisane u javnosti. To je potvridilo i istraživanje Pro Educe koje se realizuje u sklopu projekta “Žene lideri 21. vijeka“.

Kada sam ispunjavala upitnik, teško mi je bilo identifikovati i nabrojati 3 uspješne poslovne žene u BiH iako imam profesionalnu deformaciju da svakodnevno pratim medije, čitam clipping i pretražujem internet. Slične poteškoće su imali i novinari prilikom popunjavanja upitnika. U razgovoru s njima sam došla do zaključka da su medijski eksponirane uglavnom estradne umjetnice i političari, a da za stvarne uspjehe rijetko saznamo.

Tu se vraćamo ponovo na komunikaciju poslovnih žena i njihovih kompanija i institucija koja nije usmjerena na adekvatan način.

Uspješnije kompanije sa ženama u menadžmentu

“Forget China, India ant the internet: economic growth is driven by women” – The Economist

U zadnjih 30 godina i po prvi put u historiji žene rade uporedo sa muškarcima na istim poslovima u istim kompanijama, sa istim nivoom edukacije, istim kvalifikacijama i uporedljivim ambicijama.
Masovni dolazak žena u poslovni svijet stručnjaci objašnjavaju kao ekonomsku revoluciju sa velikim posljedicama. Žene ne samo da polako preuzimaju vodeće pozicije u mnogim kompanijama i institucijama, nego i u 80 % slučajeva donose odluke o tome koji proizvod će se kupiti, bilo da se radi o automobilu, novom kompjuteru, televizoru ili prehrambenim proizvodima. Žene svjesno ili nesvjesno upravljaju ponašanjem potrošača.

Promjene u hijerarhijskim postavkama kompanija se nisu desile preko noći nego su žene postepeno preuzimale odgovornije poslove, radile često napornije od svojih muških kolega i pokazale da kompanije koje imaju više žena na vodećim pozicijama nadmašuju one firme koje vode isključivo muškarci.
Trend o uspješnim poslovnim ženama je u svijetu poznat kao “Womenomics“.

Iako se i u BiH sve više žena pokazuju kao izuzetno dobri lideri i menadžeri, još uvijek nije mnogo vlasnika i direktora kompanija prepoznalo da bi više žena na vodećim pozicijama stvorilo balans koji je danas potreban za bolje poslovanje. Istraživanja pokazuju da su žene i dalje uglavnom manje plaćene za iste pozicije i poslove od svojih muških kolega. Nedavno objavljena američka studija sa Instituta za menadžment procjenjuje da će žene tek 2067. godine dostići status da za iste pozicije imaju i istu novčanu naknadu kao i muškarci.

Trebaju nam heroine novog vremena koje će stvoriti preduslove i izboriti se za bolje pozicije i bolje naknade za njihovo znanje, vještine, sposobnosti i trud. Trebaju nam žene sa boljom komunikacijom i sposobnostima da predstave svoju vrijednost i značaj svim ciljnim javnostima i da prebrode vladajuće predrasude i izađu iz okvira tradicionalnih shvatanja. Trebaju nam i u BiH žene koje će promijeniti svijet!

Ko su po vama uspješne žene u BiH?

Da li vi možete identifikovati uspješne žene iz BiH ili regije?

Podijelite sa nama ko su po vama uspješne žene i zbog čega ih smatrati uspješnim.

  1. Navedite tri uspješne poslovne žene iz BiH (ili iz regije ako niste iz BiH).
  2. Navedite tri žene iz BiH (ili regije) koje su na neki način promjenile svijet ili regiju.

komentara

  1. Milos Ciric

    Moran priznati da Sam vrlo prijatno iznenadjen da se I u Biih pocinje raspravljati o potrebi po forsiranju zena na vodece pozicije – I nadam se da ne samo raspravljati…. Matematicki gledano najverovatnije je lamer ravnomerno podeljena po celom svetu pa modem lako ustanoviti koliko je otpada na Bih a jos lakse da nema dovoljno pametnih muskaraca koji bi bill potrebni za brzi razvoj. Zato je od zivotne vaznosti dati jasan I javan podstrek zenama. Poznato je naime da je karierni ciklus zena drukciji od muskaraca. Ako imate konkurs zene ce se prijaviti samo ako ispunjavaju uslove 100%, dok je za muskarce dovoljno 60% – a ostalo ce vec nekako… Nazalost I bira se na slican nacin. Zene stvarno morajo 100% odgovarati uslovima, dok je za muskarce dovoljno 60%. To vazi pod uslovom da u komisiji nisu zene – onda je stvar jos gora za zene!
    Bas zbog toga je potrebno forsirati zene u pocetku. Na zapadu image ogromno sistema mentoriranja – Ali ipak nema zadovoljavajucih rezultata. Mislim

  2. Milos Ciric

    Mislim da je IBM poceo sa saznanjem da nine dovoljno da imate sister mentoriranja pa su uvula jos I sister sponzoriranja. Pod sponzorom se smatra osoba koja sedi za stolom gde se donose odluke. Onda su rezultati postali puno bolji…
    Zest to pisem? Jako me obradovao pokusaj Lejle da unese potrebu za forsiranje zena na kljucne pozicije. Ali tu je treba biti oprezan – nije dovoljno da se samo forsiraju zene, zene je treba za to osposobiti i davati jim siru drustvenu odnosno javnu podrsku. Bas zato su takvi pokusaji jos znacajniji I nadam se da ce tu priliku prepoznati I offline mediji te upotrebiti njeno pisanja za pokretanje javne rasprave o tome. To je po meni I nuzno potrebna stvar jer kao sto Sam u pocetku napisao u BIH nema dovoljno pametnih muskaraca da bi sami izneli sve sto je potrebno…

  3. Aleksandra

    evo od mene tri:

    1. Milena Pavlović – direktor agencije Zepter Passport – jedna od rijetkih agencija koja radi receptivni turizma tj. dovodi turiste u BiH

    2. Elizabeta Josipović, vlasnica i direktor drvoprerađivačkog preduzeća Sconto Prom koje dosta izvozi

    3. tehnički direktor Nova DI Vrbas – Stanislava – zaboravih prezime

    ne mogu se sjetiti ni jedne koja je uticala na promjenu regije ili svijeta ali, svejedno, tu se ne mogu sjetiti ni muškarca…

  4. Ja sam uvijek i skroz za žene 🙂

    Ekonomija je odredjivala tempo uključivanja žena u procese odlučivanja. Žene su potrošači, kao i muškarci, i imaju pravo da jasno izraze šta žele. Danas sam baš negdje pročitao koliko je trebalo autokompanijama da skapiraju da žene nisu mali muškarci, te da ukoliko želite da prodate kola ženama-morate da ih pitate u čemu žele da se voze.

    I morate prestati da ih vozate 😉

    Ekonomija je skroz ok, ona rješava probleme koje dijalog, politika, civilno društvo, opšta svijest, bla bla truć-nikad ne bi 😉

  5. Ad-hoc:

    1) Vanja Spaho – direktorica Euromedije

    2) Vesna Beganović – menadžerica godine, direktorica Viamedije

    3) Vesna Lozo, šefica kardiohirurgije, bolnica Koševo

    Interesantno kako im svima imena sa V počinju.

  6. @Kenan Viamedia je iz iskustva ljudi koje znam imperijalistička, oportunistička organizacija kojom vlada Berin tako da CEO takve bande ne moze na ovu listu zbog osnovnih moralnih razloga…

  7. 1. Šejla Kamerić, vizualna umjetnica
    2. Amira Medunjanin, pjevačica
    2. Zana Marijanović, glumica

    Na žalost, BiH još uvijek živi u patrijahalnoj neopterećenosti u vezi s položajima žena i generalno situaciji oko rodne ne/jednakosti.
    Žena u našem društvu itekako ima, na svim poljima, samo što se o njima u široj javnosti ne govori, iz nekog nejasnog razloga.

  8. Hvala @Milose što si podijelio svoja iskustva s nama. I naravno se podrazumijeva da nije dovoljno da se ženi da vodeća pozicija i da ima podršku od uprave ili nadređenih nego ta žena naravno mora imati znanje, sposobnosti i vještine.
    @Aleksandra i @Kenane super što ste naveli po tri za vas uspješne žene. Vesnu Beganović znam lično i mislim da veoma profesionalno obavlja svoj posao i da je postigla veliki uspjeh u karijeri.
    @Merima sve tri uspješne žene koje si navela zaista cijenim i odlične su umjetnice, ali i one mi spadaju u “medijske” ličnosti.
    @Milko drago mi je da si uvijek i skroz za žene 😉

  9. Vesna Beganovic

    Draga Lejla i ostali,

    drago mi je da pokrecete ovakve teme. Biti uspješna zena u “bolesnom društvu ” je zaista skoro nemoguća misija. Rad i znanje , jasna vizija razvoja, zaista vas mogu dovesti do vaših ciljeva. Zalosno je sto naša država obiluje mladima poput Damira koji nikad nije upoznao Vesnu Beganović, a ako niste imali vlastito iskustvo po čemu mozete suditi o ljudima? Meni ne trebaju priznanja, jer sam se odavno realizirala poslovno i privatno. Danas vise od svega radim na edukaciji mladih ljudi koji nisu “buntovnici bez razloga” već ambiciozni lideri budućnosti. Iskrene čestitke svim zenama koje rade na sebi i našoj zajednici. Vesna Beganović CEO Via Media

  10. Žena

    1. besima borić
    2. vedrana seksan
    3. plastik fantastik,super žene

  11. Ajla Sivić

    Super tema.

    Studiram na Ekonomskom fakultetu u Sarajevu, i na predavanju vrlo često imamo priliku slušati uspješne ljude, pa nam je gost predavač ove godine bila i Vesna Beganović.

    Nakon odlušanje prezentacije može joj se samo odati priznanje. Cijeli smjer je oduševljen njenom energijom i pozitivnim pristupom prema poslu. Poznajem u ljude koji su svoju praksu radili u Via Mediji, i definitivno bili fascinirani načinom rada, i Vesnom kao kompasom.

    Po onome što sam imala priliku vidjeti, definitivno jedna od najupsješnijih žena u BiH!

  12. A gdje je Rosa Parks na listi? 🙂

  13. Klelija

    Tekst je lijep i interesantan. Zena u BiH ima veoma mnogo koje bi mogla ovdje nabrojati pocevsi od Nade Mladine, Jasminke Džumhur, Dubravke Kovačević, Ljiljane Krunić Zita, Amila Kunosić Ferizović, …i još stotine i stotine uspješnih žena koje su svojim radom i posvečenošću naprvile mnoge pozitivne promejne u BiH, regionu pa i šire! No, ja sada vas pozivam da pokušate nabrojati muškarce koji su imali uticaj na pozitivne promejene u BiH!

Ostavite komentar