Da li PR-ovci moraju imati sluha za biznis?

Da li PR-ovci moraju imati sluha za biznis?

Ubjeđenja sam da PR-ovci ne samo da moraju biti dobri komunikatori, strateški predviđati slijed događaja nego moraju poznavati i biznis uopšte kako bi u potpunosti mogli razumjeti svoje klijente i ispunjavati svoju ulogu strateškog partnera i savjetnika.

O tome koja znanja i vještine su nam potrebne da bi se uspješno bavili PR-om, nedavno je pisala kolegica Dragana Đermanović.
Širinu u obrazovanju možemo sticati stručnom edukacijom, posjetom seminara i konferencija, kroz praktična iskustva, čitanjem dodatne literature, odnosno konstantnim radom na sebi.

Kada sam upisivala MBA, prijatelj koji je već završio, rekao mi je da će me to sigurno promijeniti ali da ne treba da me to plaši. Volim promjene i gladem na njih uglavnom kao na izazove tako da me ta pomisao nije uplašila. I bio je zaista u pravu.

Svaki MBA modul promijenio je moj pogled na posao, kolege, klijente pa pomalo i na život. Nakon polugodišnjeg studija na Cotrugli Business School, iako tek na pola puta, mogu sa sigurnošću reći da se svaki dan proveden posvećen učenju, predavanjima i druženju sa kolegama zaista isplatio. Taj sistem dijeljenja znanja i učenja jedni od drugih u timskom radu djeluje uvijek inspirativno na mene.

Zbog toga želim i s vama podijeliti bar dio iskustva koje sam stekla na posljednjem modulu o preduzetništvu na kojem sam shvatila koliko je za uspješnog PR-ovca značajno da ima širinu djelovanja, znanja i vjerovanja i naravno da je komunikacija ključna u sferi biznisa.

Ali možda nije dovoljno ni da samo razumijemo biznis i poznajemo tržište i konkurenciju, dobro je imati i preduzetničkog duha koji može da identifikuje dobre ideje. Ali ni sama ideja nije garancija za uspjeh.

A good idea is nothing more than a tool in the hands of an entrepreneur. Finding a good idea is the first step in the process of converting entrepreneurial creativity into an opportunity.” – Esteban Brenes

Traži se kreativno razmišljanje

Kreativnim razmišljanjem, koje smo svi praktikovali kao djeca ali koje se tokom školovanja i odrastanja uglavnom pretvorilo u logično i racionalno razmišljanje, možemo dobre ideje pretvoriti u uspješne poslovne poduhvate.

Kreativno pristup se može razvijati kroz više aspekata:

  • Efikasnost kreativnih procesa se može povećati kroz razumijevanje psihologičnih procesa
  • Shvatanje da je za kreativno razmišljanje značajniji emocionalni i iracionalni pristup nego intelektualni i racionalni
  • Trebamo razumjeti i prihvatiti emocionalne i iracionalne elemente kako bi povećali mogućnosti za uspješno rješavanje problema izazova

Preduzetnici se ne rađaju

Iako se rađamo sa određenim talentima, preduzetnički duh za pronalazak pravih PRilika je ipak kombinacija mnogih faktora među kojima su glavni motivacija i stav.
Ti faktori su uglavnom pod uticajem iskustva kojeg smo stekli u djetinjstvu, pod uticajem naših uzora i okoline kao i poslovnog okruženja.
Uspješni preduzetnici su energični, uporni, snalažljivi, disciplinovani i samostalni.

I nakon četverodnevnog interaktivnog predavanja, primjera, studija slučaja jedno pitanja gospodina Brenesa mi se duboko urezalo u pamćenje.

“Da li spadate u grupu onih koji će posmatrati voz kada prolazi ili ćete uskočiti na vrijeme?”

I tu dolazimo do ključne stavke koja nam može biti dobra polazna osnova u poslu. Koliko smo zaista spremni rizikovati pa čak ako postoji mogućnost da pogriješimo ili ne uspijemo.
Greške su čak poželjne. Što ih prije pravimo, prije ćemo naučiti iz njih i napredovati. Svi su ih pravili, i oni najuspješniji ali su znali kako uzeti najbolje iz tih situacija i pretvoriti greške u svoje prednosti.

Ako želimo našu profesiju pozicionirati na mjesto koje zaslužuje, onda PR-ovci zaista moraju imati široko znanje, moraju razumjeti biznis a poželjno je čak da imaju neke karakteristike preduzetnika jer će na taj način fleksibilnije i sigurnije donositi odluke i realizovati kreativne poslovne poteze.

Nije jednostavno, znam, ali ako smo izabrali da se bavimo ovom profesijom onda imamo odgovornost da radimo na tome da budemo što bolji i kompetentniji.

(0) Comments
  1. Mislim da sluh za biznis u danasnje vrijeme mora imati svaka profesija, a posebno PR-ovska. Sve sto biznis ima ima i PR,i to u svako doba dana ili noci, apsolutno uvijek. Zato nas niko i ne pita da li cemo uci u voz, mi nikad i ne silazimo 🙂

  2. Usudiću se da komentarišem iako nemam iskustva iz prakse…

    Postoje dve vrste ljudi, operativci i stratezi, ili ako parafraziram Dostojevskog buba-švabe ili Napoleon. Ovi prvi su tu da izvršavaju zanatske delove posla, dok druga grupa u koju spada procentualno manje ljudi, mora da ima sve to što si navela i što smo mogli videti u Gaginom blogu. Takvi ljudi će povući profesiju, a njima kreativnosti ne manjka. Ne želim omalovažavati bilo koga, jer ova podela ne znači da je neko važniji a neko manje važan, šta više operativci su podjednako važni, a nekada čak i korisniji za posao od kreativaca.

    Malo sam se rasplinula bez namere, a zaključak je da ne mogu svi sve. Neko mora vući i zamišljati bajke, a sa druge strane neko mora te bajke graditi i samo uspešnom sintezom i odabirom kadra u skladu sa tim organizacije mogu imati uspeha u ovom poslu.

    p.s.čestitke za MBA ili što bi neuki rekli NBA 😀

Leave a Reply