Dr Dragana Đermanović – PROACTIVE 2022: PR – juče, danas, sutra
„Emocionalna inteligencija jeste i ostat će najznačajnija inteligencija koja može parirati vještačkoj inteligenciji.“
Kroz retrospektivu, dr Dragana Đermanović se u svom predavanju, Od PR-a do sveobuhvatnog korporativnog razvoja, osvrnula na period od 20 godina, i podsjetila kako je izgledao PR tada iz njenog ličnog i profesionalnog ugla. Danas je stajališta da PR stoji negdje zaglavljen u vremenu i prostoru.
PR tad, dominantno se bavio odnosima s medijima, pisanjenjm saopštenja, sastancima… Odnosi s javnošću su najviše bili povezani s marketingom, iz financijskih razloga, pa su tako dobivali prepoznatljivost.
Baš u to vrijeme dolazi do komunikacijskih i tehnoloških promjena na tržištu, i to utiče na promjene u odnosima s javnošću.
Google domen je registrovan 1997. godine, a potom se razvijaju društvene mreže. Prvo LinkedIn u 2002. godini, Facebook u 2004. godini, a onda YouTube i Twitter. Blockchain postaje poznatija tehnologija, odnosno decentralizovani sistem za pohranu i prijenos podataka, a najpoznatija kriptovaluta tada je bitcoin. Prvi pametni telefon pušten je u prodaju 2008. godine, a na platformi iOs-a – prvi Ipone. Potom dolazi u 2009. godini era selfi-a i nova društvena mreža – TikTok. Do pojave NFT-a ili nerazmjenjivih tokena, dolazi u 2020. godini, a njima se potvrđuje vlasništvo digitalne imovine (muzičke numere, meme-a ili GIF-a). Svijet je postao bogatiji za još jedan oblik tehnologije u 2021. godini, a to je Meta.
Pred odnose s javnošću se postavlja izazov: Kako uspostaviti odnose sa zainteresovanim stranama putem digitalnih komunikacija, odnosno kako prijeći iz klasičnog u online PR? O digitalnim medijima se tada mnogo stidljivo govorilo i jako malo poslovnih aktivnosti se vezalo za društvene mreže.
Nužno je bilo promijeniti način na koji mislimo, a ne samo rad i način na koji radimo, kao što je to bio slučaj sa društvenim mrežama. U periodu od 2010. do 2013. godine, počinje se mijenjati svijest i javljaju se pitanja kao što su: ko bi trebao komunicirati na društvenim mrežama kao PR? Kako kreirati poruke koje bi išle putem društvenih mreža? Ko nam je publika?
Svaka društvena promjena rapidno mijenja i način razmišljanja društva, a ujedno time Dragana počinje se baviti s dva aspekta, nakon klasičnog i online PR-a, a to su: tehnologija i ljudi.
Digitalna transformacija je jedan od trendova koji je postao neminovan. Dragana ovaj trend definira kao „set sveobuhvatnih promena s ireverzibilnim efektima koji menjaju, kako ono što radimo, tako i način na koji to radimo, izazvano ekstenzivnim razvojem i upotrebom tehnologija.“ Jedan od primjera blockchaina-a je to da ćemo prije ili kasnije imati sve u svom digitalnom obliku onoga što imamo u offline svijetu.
Akcelerator budućih promjena jeste i internet of things. To je zapravo most između online i offline svijeta, da putem senzora, postavljenih na različite uređaje, prikuplja informacije i šalje ih na druge servere. Potom, vještačka inteligencija određuje što će s tom informacijom uraditi (kao na primjer: pametne kuće, wearables).
Na tragu toga, ono što se u PR-u očekuje u narednih 20 godina jeste kreiranje sadržaja pomoću vještačke inteligencije, kako za ljude tako i za botove. Hiperpersonalizacija je jedan od tekućih trendova i idući korak za third party cookies, odnosno, kao primjer Dragana navodi da „nijedan čovjek neće vidjeti istu naslovnu stranu na Amazonu, već prilagođenu onome što želimo vidjeti“.
Glavni zaključak predavanja jeste njegovanje emocionalne inteligencije. Ljudi će se sve više „okrenuti“ sebi: razumijevanju i upravljanje sobom, razumijevanju drugih i vođenju konstruktivnih odnosa. Emocionalna inteligencija jeste i ostat će najznačajnija inteligencija koja može parirati vještačkoj inteligenciji.