Jeste li sigurni da želite raditi sa kreativnim ljudima?

Jeste li sigurni da želite raditi sa kreativnim ljudima?

Svi vole kreativne ljude. Svi mi volimo da vidimo priče o ljudima koji su najustaljenije i najčvršće definicije okrenuli naopako i napravili njihov vlastiti, novi, nepredviđeni i nepredvidivi sistem. Promijenili logotipe svjetskih kompanija, išli u pravcu koji niko nije razumio i stigli u bajkovite predjele čudesnog carstva zadovoljstva i uspjeha. Kažem i ponavljam: svi volimo da vidimo takve ljude i takve priče. Ali na televiziji.

To je ono kao Steve Jobs koji je u nekoj davnoj biografiji, kada je također bio Steve Jobs, ali još nije bio Steve Jobs, napisao da može da ruši zidove i gradi mostove, da ima mnogo iskustva, energije i viziju, i da nema straha da se vrati na početak. Kreativnost je generalno vrlo popularna riječ, zvuči vrckavo i samorazumljiva je. Mnogo takvih riječi su vrlo eksploatisane, bez analize njihove suštine i svih popratnih efekata. U svakom slučaju, zvuče dobro.

Na dnevnoj bazi, u oglasima na posao ćete dobiti poziv za kreativne i ambiciozne ljude. Kreativni ljudi su skoro uvijek ekscentrični, a ambiciozni ljudi su skoro uvijek nemilosrdni. Riječi ekscentrični i nemilosrdni nema u oglasima za posao. Obzirom da je kreativnost markirana kao vrlina i društvo je percipira kao vrlinu, vrlo često se susrećemo sa ljudima koji otvoreno pričaju o svojoj kreativnosti, ili je dokazuju već izgledom: metalnim sjajnim predmetima uglavljenim u nos ili uho, izbrijanom polovinom glave, a farbanjem druge polovine u zeleno ili naočarama dimenzija koje bi savršeno pristajale nosorogu. Je li to kreativnost? Šta je zapravo kreativnost? Zbog čega menadžeri ljudskih resursa uz zahtjeve o stručnoj spremi navode i potrebu za kreativnošću ljudi za kojima tragaju?

Kao poslovna sposobnost, kreativnost je čin pretvaranja novih i maštovitih ideja u konkretna rješenja. U tom smislu, definicijski u riječi kreativnost nedostaje „k“, sa kojim bi ova riječ bila mnogo konkretnija i korisnija i zvali bismo je kreaKtivnost. Nove ideje su maštovite, a uz kreaKtivnost je neophodna i druga ključna osobina: inovativnost. Inovativnost je također proces, u kojem nove ideje bivaju aplicirane na konkretna rješenja.

Posmatrana i pojašnjenja na ovaj način, kreativnost već ne djeluje tako zabavno, i više miriše na majstorštinu nego na osamljenu moć imaginacije, slatku i veselu, ali neprimjenjivu na stvarni svijet. Naročito ne na tako stvarni svijet kako je stvaran poslovni svijet u Bosni i Hercegovini. Kako nauka, naučna znanja, istraživanja i metode devalviraju poput jugoslovenskog dinara između 1985. i 1989.godine, kreaKtivaca i inovatora će biti sve manje, i cijena će im biti sve veća. Istraživanje koje radim okviru projekta „Porodične firme u BiH“ pokazuje da je jedan od najvećih izazova vlasnika i menadžera porodičnih firmi u BiH – pronalazak kvalitetnog i stručnog kadra. Statistika još jednom ne pomaže, logika je već potražila azil negdje drugdje, a rezultat potvrđuje moju teoriju o devalvaciji nauke i znanja.

Kreativni ljudi su zapravo vrlo nepopularni. I vrlo opasni. U pitanju su ljudi koji su vođeni vizijom koju osjećaju i koja stimuliše svaki nerv njihovog tijela, ljudi koje vode nestandardni motivi poput novca ili priznanja, i koji se sjajno zabavljaju radeći posao koji rade. Psiholozi uvijek upozoravaju, a i iskustvo nepogrešivo podsjeća: vrlo je teško nositi se sa ljudima koje u poslu vode motivi zabave i vizije. Kreativni ljudi dobivaju inspiraciju onda kada to najmanje očekujemo, svakodnevno maštaju, često im je dosadno, i svijet posmatraju dječijim očima. Oni spavaju dok ostatak tima radi, i rade dok svi drugi spavaju.

Treba razlikovati kreativnost i potragu za novim rješenjima, koju uglavnom sugerišu oglasi koje čitamo u Bosni i Hercegovini. Svi tragaju za novim rješenjima, ali ti kreativni blesavi ljudi za implementaciju takvih rješenja moraju imati ovlasti, slobodu i mentora koji će ih razumjeti. Kreativna rješenja su poslovna rješenja, rezultat procesa u kojima je neko spomenuo, neko odobrio, svi podržali i iznijeli rješenje. Sa nedostacima i naučenim lekcijama, sa manjim ili većim uspjehom. Kreativna rješenja su vrlo komplikovana stvar, bolna stvar pomirivanja onoga što je teško pomirljivo, i priznanja tima čija bi vizija trebala biti ujednačena. Imate li je?

Ako i poslije ovog teksta želite da radite sa kreativnim ljudima, nipošto ne pišite takav oglas. Tražite ih po tome što ne znaju da se srede za godišnji ručak sa direktorima, zijevaju i češkaju se dok zajedno stojite u liftu, primijetite ih kako su se zagledali u crtež ruže na zidu i šutiraju kamen na cesti. Ali istovremeno su vrhunski projektno posvećeni, sjajno rade svoj posao i uvijek ljestvicu obaveza drže iznad norme.

I izgledaju čudno jer nemaju hobi poput ribolova, šaha ili fudbalske rekreacije sa zaokrugljenim prijateljima iz srednje škole. Jer hobi kreativnih ljudi je poput hobija djece – maštanje.

 

p.s. Tekst je originalno napisan za dodatak Dnevni list, dodatak Pro PR. Za ilustraciju zahvaljujemo prijateljima Digitalizuj.me!

Leave a Reply