KOMERCIJALIZACIJA HIGIJENE

kozmetika
kozmetika

KOMERCIJALIZACIJA HIGIJENE

Na policama u kupatilu, kuhinji, u ličnim torbicama, kancelarijama, u utičnicama, svuda oko nas su hemijski preparati bez kojih mnogi smatraju da je život nemoguć.

Sredstva za ličnu higijenu i higijenu prostora i ostala sredstva za pranje i održavanje čistoće i „svježine“ domaćinstava i prostora uopšte, najagresivnije zauzimaju medijski prostor za promociju.

Ove reklame su ukrale ljudima samopouzdanje, ali očigledno i razum. Natjerale su nas da mislimo da smo prljavi ma koliko čisti bili, da nismo poželjni, jer nam trepavice nisu dovoljno izvolumenizirane, da su površine u kupatilu i kuhinji i sve oko nas leglo patogena koji nam prijete sigurnom smrću, pa smo police počeli tovariti raznoraznim preparatima koji su često vrlo agresivni i po naše zdravlje i životnu sredinu.

Nasilna i bezobrazna komercijalizacija higijene je postavila i neke nove trendove koji su na žalost postali pravilo.

Krenuću od naše kože. Ono što moramo imati na umu jeste to da je naša koža i naš saveznik u borbi protiv bolesti, a to nam omogućava „kiseli omotač“ koji pokriva našu kožu, a koji je posljedica normalne sekrecije znojnih i lojnih žlijezda, te masnih kiselina koje razlažu bakterije koji su sastavni dio mikroflore naše kože. Kiselost ovog omotača (a ne naše kože, kako ćete često čuti) se otprilike kreće u pH vrijednosti od 3.5 do 6.0, a što zavisi od više faktora, jer nisu sve zone na našoj koži iste pH vrijednosti,  zatim od starosne dobi, načina ishrane, doba dana, zdravstvenog stanja organizma, itd. Upravo ovaj omotač je naš odbrambeni mehanizam, jer se u ovoj sredini mikroorganizmi ne mogu baš tako lako razmnožavati. Već odavno ste mogli primijetiti da pojedini proizvođači sredstva za kupanje kao reklamu koriste pH 5.5., što bi otprilike bila kiselost ovog omotača naše kože. Ovo ističu kao „prednost“, jer su sredstva za kupanje (bili proizvedeni industrijski ili u kućnoj radinosti), po svojoj pH vrijednosti zapravo bazni, a ne kiseli, jer se u proizvodnji koristi jak bazni rastvor kako bi se uopšte mogao obaviti proces saponifikacije, čega se moguće sjećate i sa časova hemije. Ukoliko se sad pitate da li je u redu da koristite sredstva koja su po pH sastavu drugačija od kiselog zaštitnog omotača Vaše kože, jer Vam sa druge strane ispiraju mozak sa pH 5.5. i da je to „prirodni“ balans, znajte da ova sporna pH vrijednost nema nikakvog uticaja na oštećenje Vaše kože. Ovo je školski trik proizvođača da Vas navede da postanete njegov klijent. Sintetički dodaci koji se koriste u ovakvim komercijalnim sapunima, odnosno sredstvima za tuširanje i pranje kose koji pomažu da se „izbalansira“ njihova pH vrijednost imaju suprotan efekat na našu kožu, jer mogu da spriječe prirodnu hidrataciju Vaše kože, te da poremete prirodnu pH ravnotežu kože. Slično bi se desilo i sa sredstvima koji imaju i dosta višu pH vrijednost, odnosno bazičniji su od tradicionalnog sapuna, što bi otprilike bilo u vrijednostima nešto više od pH 10,6. Da možete imati malo jasniju sliku, pH vrijednost rastvora tradicionalnog ili običnog sapuna je oko  9 i 10.

Ono o čemu trebate da razmišljate kad birate proizvode koje ćete nanijeti na svoju kožu, jeste njihov sastav uopšte, jer ono što nanosimo na svoju kožu i čime možemo da je oštetimo, trpi i naš čitav organizam.

personal cosmetic

Uvijek imajte na umu da pored toga što pranjem skidamo prljavštinu, mi ispiramo i zaštitni sloj sa kože, tako da moramo naučiti biti manje agresivni prema sebi i svom tijelu.

Danas kozmetička industrija korisiti na hiljade različitih sintetičkih supstanci koje se koriste u proizvodnji od osnovnih sredstava za ličnu higijenu, kao što su sapun ili šampon do proizvodnje losiona, šminke, parfema, pasti za brijanje, itd. od kojih su mnoge, prema nezavisnim, ali i istraživanjima pojedinih zvaničnih odjeljenja za zdravlje označene kao kancerogene ili uzrokuju određene metaboličke probleme.

S druge strane, imate promociju ovih proizvoda kao blage, neutralne, hidratizirajuće proizvode  koji Vašu kožu čine mekom, baršunastom, svilenom, sjajnom, a zapravo u svom sastavu imaju dosta štetnih supstanci i dosta su agresivni za našu kožu, a ne sadrže ni jednu prirodnu hidratizirajuću komponentu.

I sad ide ono stalno pitanje – „kako smije da se prodaje ako je toliko opasno“? Odgovor je sljedeći – Količina hemijske supstance koja je označena kao (potencijalno) opasna za zdravlje ljudi, a koja se nalazi u jednom proizvodu, se smatra „dozvoljenom“. Međutim, u toku dana koristite više ovih proizvoda (sapun, gel za tuširanje, šampon, pasta za brijanje, dezodorans,  krema  za lice, ruke, krema za cijelo tijelo, losion, dekorativna kozmetika,….) tako da već na dnevnom nivou dobijete jednu količinu određene hemijske supstance koja je više od dozvoljene. Pored toga, jedan proizvod uglavnom sadrži više hemikalija sa istim ili sličnim efektom na ljudsko zdravlje, tako da i sa jednim proizvodom možete dobiti taj kumulativni štetni dnevni efekat. Kad ovom kumulativnom efektu dodamo i ostale negativne efekte kojima smo dnevno izloženi, smatram da je značajno da ih smanjimo gdje god to možemo! Da li ste ikada pokušali da neko od sredstava koje koristite u potpunosti izbacite? Da li ste pomislili da je možda sredstvo za njegu lica i tijela agresivno, pa Vas je odvelo ka korištenju drugih preparata kako bi umanjili taj efekat, a zapravo bi bilo mnogo jednostavnije da ste promijenili sredstvo koje Vam je uzrokovalo problem?

U ovom tekstu, napomenuću nekoliko štetnih supstanci koje se nalaze u komercijalnim kozmetičkim preparatima, a vi slobodno istražujte dodatno i naravno birajte proizvode koji su sigurniji za vas, jer morate znati gdje i na šta bacate, pardon, trošite novac i kom proizvođaču time dajete povjerenje.

Najčešći sintetički preparati koji se koriste u sredstvima za ličnu higijenu i kozmetici, a označeni su kao štetni za zdravlje ljudi, često i sa kancerogenim efektima,  su sljedeći:

  • Formaldehid koji je u proizvodima označen kao: quaternium-15, imidazolidinyl urea, diazolidinyl urea, sodium hydroxymethylglycinate, 2-bromo-2-nitropropane-1,3 diol (Bronopol), DMDM hydantoin
  • 1,4-dioxane koji se javlja na deklaracijama kao: sodium myreth sulfate, propylene glycol, polyethylene glycol, sve supstance koje u riječi imaju “xynol”, “ceteareth” i “oleth”)
  • Triclosan
  • Ftalati (phthalate, DEP, DBP)
  • Parabeni (Ethylparaben, butylparaben, methylparaben, propylparaben, svi sastojci koji se završavaju sa paraben)

Ali evo par utješnih informacija. Pojedini proizvođači sredstava za ličnu higijenu, odnosno kozmetike uopšte su počeli da iz svojih proizvoda izbacuju neke od ovih sastojaka, a neki su se obavezali da će ih u potpunosti ukloniti u narednih nekoliko godina.

Šta sad da pomislimo o sredstvima kojima moramo da očistimo toalet? Sredstva za higijenu prostora su vrlo agresivna što i sami znate, jer mnoge koristite upotrebom zaštitnih rukavica, s obzirom da hlorin (koji se često označava sa sodium hypochlorite ili hypochlorite) koji se najčešće nalazi u ovim sredstvima oštećuje kožu. Poželjno je da u toku korištenja ovih proizvoda obezbijedite prozračenost prostorije, jer su pare vrlo opasne i mogu prouzrokovati probleme sa disanjem, naročito kod osoba koje imaju srčanih ili hroničnih disajnih problema. Ovi proizvodi (kao i deterdženti) su dosta parfimisani kako bi se prikrio ne baš tako poželjan miris različitih hemijskih supstanci koje se nalaze u ovim proizvodima. Međutim, i ovi parfemi djeluju iritantno na disajne organe, a mogu iziritirati i kožu, što je slučaj i kod mirisa i parfema koji se koriste u ličnoj higijeni i dekorativnoj kozmetici. Pored štetnog uticaja na naše zdravlje, ova sredstva imaju i štetan uticaj na životnu sredinu.

S obzirom da moramo održavati ličnu higijenu i higijenu prostora, te prati suđe i veš, u toj nekoj našoj svakodnevnoj potrebi, možemo naći „opravdanost“ postojanja tolikog broja promotivnih sadržaja za ova sredstva. Ali ovo ne znači da su baš oni ono što nam je potrebno i da ih moramo kupiti! Na mene imaju potpuno drugačiji efekat, što ih više gledam, sve više smatram da nešto sa njima nije u redu. Samo mi nije jasno kako uspijevaju agresivni biti proizvođači osvježivača prostora? Zaključak je da nam je draže zamaskirati zagušljivost prostorije sintetičkim osvježivačima prostora koji izazivaju alergijske reakcije nego otvoriti  prozor da bi prozračili prostoriju.

Svi ovi vještački industrijski proizvodi za održavanje lične higijene ili higijene prostora se jedni od drugih razlikuju po količini budžeta koji odvajaju za oglašivački prostor!

Prirodna kozmetika

Razloga za brigu nema, ukoliko želite napraviti promjenu i odnos prema Vašem tijelu, organizmu uopšte i smanjiti uticaj na životnu sredinu. Danas na tržištu ima proizvođača koji proizvode sredstva za ličnu higijenu, higijenu prostora, te dekorativnu kozmetiku koja ne sadrži sintetička sredstva koja su opasna za zdravlje ljudi, te nisu prijetnja ni životnoj sredini.  Svakako da morate i ovdje biti oprezni, nije sve što se reklamira kao „prirodno“ u stvarnosti takvo. Čitajte sastav proizvoda i obratite pažnju na sertifikaciju proizvoda! Ako ste kreativni i želite otići korak dalje, kuhaču u ruke i pripremite sami svoju kozmetiku, a i sredstvima za higijenu prostora je još lakše. Ništa bolje kamenac sa površina u kupatilu ne skida kao najobičnije kuhinjsko sirće, a u potpunosti sam uvjerena da svi imate svoja  pozitivna iskustva ;).

(1) Comments
  1. Odličan članak još pogotovo kraj, jer kod mene u kući nakon čišćenja smrdi (ne miriše, šta ja mogu) baš na sirće 🙂 Ima neko dm-ovo kao sa mirisom jabuke ali slaba vajda od nje. Uglavnom, radi posao i to za male pare. A pošto me je ovaj tekst podsjetio na nešto što sam pisala prije koju godinu, podijeliću ga http://www.karadara.net/2011/08/05/sta-nam-je-potrebno-1/ možda se nađem sapatnika 🙂

Leave a Reply