KORISNE FUNKCIJE DRUŠTVENIH MREŽA U AKTUELNOJ KATASTROFI
Prethodnih nekoliko dana su društvene mreže u regionu postale mjesto na kojem se ljudi organizuju i razmjenjuju informacije o poplavama, unesrećenim te načinima za pomaganje. Podjednako se koriste i Facebook i Twitter, ali je protok informacija na Twitteru brži, a i zbog njegove specifičnosti se on konkretno pokazao kao korisniji.
Ono što je takođe problem koji se javio jeste veliki broj informacija koje nisu od pomoći, te koje na neki način nanose štetu, pa u nastavku slijedi nekoliko preporuka za korištenje društvenih mreža sa ciljem umanjenja njihovih štetnih efekata.
1. Prva i osnovna stvar je da shvatite kako ste vi sa svojim Twitter ili Facebook profilom medij i da ste odgovorni za informacije koje pišete i prenosite. Onog momenta kad napišete nešto to postaje javno i velika je vjerovatnoća da će krenuti da se dijeli i šeruje velikom brzinom i vi teško možete uticati na to koliko osoba će tu vašu informaciju vidjeti i reagovati na nju.
Dakle – pazite šta pišete.
2. Brzina nije uvijek najvažnija. Ukoliko dobijete neku informaciju ili čujete nešto što vam se učini bitno ili korisno – provjerite sljedeće:
– Od kad je ta informacija?
Možda je već objavljena, možda je stara, možda je izmišljena, možda nije ono što vi mislite da jeste ili što biste vi voljeli da jeste.
Primjer:
Juče se pojavio tvit o jedinstvenim telefonskim brojevima za pomoć u BiH. Posumnjala sam u tu informaciju i u Google odmah našla da navedene brojeve koristi jedna organizacija u svom angažmanu. Pitala sam momka koji ih je naveo da provjeri to što je tvitnuo, pa je to uradio i saznao isto – da to jesu brojevi pomenutog udruženja (koje inače sad zaista pomaže ugrožene od poplava). Ali to ne znači da sav novac koji se skupi na taj način ide za unesrećene.
Imajte na umu da su, po važećem zakonu BiH o telefonskim operaterima, humanitarni brojevi oslobođeni plaćanja PDV-a i svaki broj uz koji ide PDV je dio neke druge aktivnosti. Ovo ne znači da namjera udruženja nije dobra nego da pomoć ide sporednim putem. Razmislite i odlučite u svoje ime da li je vrijeme za to.
Razlog za njegov tvit je bio – radost zbog postojanja jedinstvenog broja i ja to razumijem. Ali uz takvu informaciju mora prvo ići provjera, pa tek onda puštanje informacije. I takva informacija mora imati navedeno i čiji su brojevi, odnosno ko stoji iza njih.
Kako provjeriti informaciju?
Search – pretraga
Ima je i Google, ima je i Twitter. Ukucajte nekoliko riječi iz apela u pretragu i vidite da li je već bio objavljen. Ako jeste preskočite ga.
Pretražite sliku, možda je lažna ili stara, od ko zna kada. Kako provjeriti sliku imate u ovom postu Kako da otkrijete poreklo bilo koje fotografije na Internetu
Je li već neko ponudio rješenje na problem?
Kada se radi o Twitteru vrlo često se retvituju apeli koji su počeli da se rješavaju. Zato prije nego uradite RT, kliknite na tvit. Otvoriće vam se on u posebnom prozoru, a ispod njega i eventualna diskusija koju je pokrenuo. Pročitajte je – možda je problem već riješen i nema potrebe za daljim dijeljenjem i traženjem rješenja.
Primjermožete vidjeti na linku https://twitter.com/CountessBezuhov/status/468311269167345664
3. Apeli za pomoć ugroženima, za pronalaženje osoba i slično – takođe je važno provjeriti od kad su. Ako su stariji ne retvitovati ih i ne šerovati ponovo.
Zašto?
Zato što se sve dešava jako brzo i ukoliko je informacija starija od pola sata vrlo vjerovatno je vidio već veliki broj ljudi i reagovao, odnosno riješio nešto po tom pitanju. Juče se čitav dan dijelio apel za djevojčicu koja je pronađena pola sata nakon postavljanja apela, nekad oko podne. Ja sam i uveče viđala ljude kako šeruju informaciju da se traži.
Da, dobra namjera je u pitanju, ali prenošenjem starih apela i informacija:
– stvarate zagušenje sa informacijama
– zbunjujete ljude koji su to već vidjeli
– dešava se da ljudi reaguju na njih ponovo pa da dođu na mjesto na kojem već odavno nema nikog
Šta raditi da se smanji mogućnost greške?
Prije pisanja bilo kakvog apela navedite vrijeme pisanja. Primjer:
20:35h #novisad Volonterima na medicinskom fakultetu NEOPHODNE KUTIJE za pakovanje donacija! Javite gde ima, doći će po njih! Pls, RT
— Sanja Rastovac (@aurorans) May 18, 2014
4. Kome vjerovati – koga pratiti?
Ukoliko niste dugo korisnik Twittera možda i niste upoznati sa profilima u koje možete imati povjerenje, pa evo nekoliko savjeta:
– Pratite oficijelne profile na Twitteru ili zvanične fan stranice na Facebooku. Na primjer imate Twitter profil Crvenog krsta u Beogradu @crvenikrstinfo koji sigurno ima zvanične i tačne informacije. Imate zvaničan profil @poplavers za sve što je vezano za poplave u Republici Srpskoj. Da, znam da nemamo u Federaciji BiH ništa takvo, niti na državnom nivou al’ šta sad.
Ukoliko sumnjate u neku informaciju potražite zvanično profil i provjerite kod njih. Nemojte bježati ni od telefona, ako vam je stalo da prenesete informaciju – nazovite i provjerite.
– Pratite zvanične medije i njihove novinare. Na primjer, ne možete omanuti sa novinarima koji rade za velike kuće poput Al Jazeere ili N1. Ima ih baš puno i sa njima ne možete omanuti – oni puštaju samo provjerene informacije. Njih takođe možete pitati da li je nešto istina ukoliko sumnjate. Oni vam mogu biti od koristi da upratite druge osobe kojima možete vjerovati jer ih retvituju ili komuniciraju sa njima. Čitajte, otvorite četvore oči i analizirajte. Nemojte samo lupati retvit ili share.
– Pratite hashtagove – #poplaveBiH, #poplavers, #poplave2014 – su samo neki. Takođe pretražite po gradovima informacije, i tako možete naći ljude koji su na licu mjesta i koji imaju konkretnije informacije. Ali opet – pazite, gledajte, filtrirajte.
5. Preporuke za praćenje – Twitter zato što ga više koristim i poznajem ljude:
Novinari: @ArduanaAJB, @SuzanaStambol, @SuzanaRadjen, @EsmirMilavic, @EditaGorinjac, @BorisBrezo1, @AmirZukic, @KenanCerimagic, @SandaMess, @Amir_Krivosija, @IvanaSimundza, @AlexandarT …
Obični ljudi, provjereni: @VladanBa, @EdisPG, @damirmasic, @ETFovac, @Shaputalica, @SandraKravitz, @aurorans…
Zvanični TW nalozi: @crvenikrstinfo, @VladaRH, @poplavers
Zvanični FB nalozi: Poplave RS, Poplave INFO, Mapa poplava u BiH
Tu je i @CrvenikriFBiH ali trenutno nema interaktivnu funkciju. Možete pratiti ali bez nekih većih očekivanja.
Dodajte ukoliko ste u toku a nedostaje neka važna informacija, editovaćemo i dopunjavati u skladu sa provjerenim informacijama.
(1) Comments
Moć saosećajnosti i društvene mreže | Jelena Pantić
[…] Kazazović u tekstu Korisne funkcije društvenih mreža u aktuelnoj katastrofi daje smernice za ponašanje na društvenim mrežama u situaciji u kojoj smo se našli. Pročitajte […]