Šta fali našim vodama?

Šta fali našim vodama?

Vrlo često u medijima srećemo informacije o tome kako Bosna i Hercegovina uvozi puno više vode nego što je izveze. Jedno od naših bogatstava je upravo voda i zbog toga nije čudno što se svi iznerviramo kad čujemo takvu vijest.

Zašto uvozimo toliko, zar nam naša voda nije dobra –> bolja –> dovoljna?

Da se razumijemo, ja flaširanu vodu kupujem kad sam na putu. Srećom živim u državi / gradu u kojem je česmovača ok, tako da nju pijem. Osim toga, nisam od onih koji će zbog patriotizma dati prednost domaćim proizvodima na uštrb kvaliteta.

Da, uvijek kupujem domaće kad je domaće jednako dobro kao nešto drugo iz uvoza i igrom slučaja u bar 70% slučajeva uspijem naći takve proizvode, bar kad je prehrana u pitanju.

Međutim, kad su u pitanju vode iz BiH proizvodnje, kvalitet je neupitan tako da uvijek tražim i biram onu iz domaće proizvodnje.

Tu dolazimo do problema. Naime, iako imamo ne znam ni ja koliko izvora vode i isto tako svakim danom sve više punionica, realno je reći da je eksploatacija vode u BiH u povoju.

  • Da pitam vas – kad kažem BiH voda, koji brend vam prvo padne na pamet?
  • Da probamo sad ovako – kad kažem flaširana voda, bez obzira na zemlju – koja vam prvo padne na pamet?

Teško je prodavati vodu bez marketinga

Kad kažem marketing, mislim na sve elemente njegovog miksa – proizvod, cijenu, promociju i distribuciju, plus sve ono što danas, osim ovog ulazi u njega.

Realna situacija jeste da uglavnom na policama u prodavnicama uvijek najmanji izbor bude vode iz BiH. Pri tome ne govorim samo o velikim tržnim centrima. U njima je još najmanji problem naći domaću vodu. Međutim, u malim radnjicama, na primjer na autobuskoj stanici u Zenici, kad tražim običnu vodu u ponudi uglavnom imaju vrlo dobro pozicioniranu uvoznu vodu u nekoliko varijanti. Domaću nijednu.

A meni to puno govori. Na primjer, to mi govori da distribucija te vode vrlo dobro radi svoj posao. Ne znam kako je rade, da li su za takve stvari zaduženi njihovi komercijalisti koji malim radnjama daju dobre marže ili uslove za kupovinu, ili je za to zaslužna povoljna cijena u veleprodaji. Uglavnom, kad teti za pultom tražite običnu vodu najčešće joj je pri ruci upravo ta voda..

Prije par dana sam na benzinskim pumpama na putu za Crnu Goru imala sličnu situaciju. Pa čak mi je problem da u Zenici nađem neku od voda koje se pune u BiH.

Ovo sve govori da vode iz BiH za početak imaju veliki problem sa distribucijom. Nema ih u ponudi. Do čega je ne znam, ali na popisu priznatih mineralnih i izvorskih voda u BiH ima puno njih koje vidim da postoje, ali ih u prodavnici nema.

Ja bih jako voljela da u Bosni i Hercegovini imamo vodu koja će kupce osvojiti i ostalim atributima – i ambalažom i promocijom, jer u osnovi, kvalitet proizvoda je neupitan.

Kako su BiH vode zastupljene na internetu?

Nikako. Ovo kažem zato što sam analizirala komunikaciju bh. „vodenih brendova“ i nisu mi se svidjeli nalazi i zaključci.

Šta raditi u budućnosti? Kako bolje prodavati vodu iz BiH?

Rekoh već – na početku smo. To znači da treba puno raditi. U jednom tekstu na AlJazeera nađem rečenicu:

„Proizvođači vjeruju da imaju perspektivu, ali poručuju da država mora da im pomogne kako bi bogatstvo u vodi postalo bogatstvo u novcu“

Da odmah na početku odbacimo ovo, može? Neće država ništa da uradi. Uzdajući se u nju, mi ćemo skapati žedni.

Proizvođači moraju poraditi na marketingu u cjelini. Moraju imati kompletan, jasan, lijepo definisan proizvod. Moraju stvoriti lijepu priču oko njega, te komunicirati sa kupcima. I moraju svoje proizvode učiniti dostupnim.

Konkurencija je velika i veoma jaka. Da, ima kupaca koji će tražiti domaću vodu zato što žele da kupuju domaće. Ali morate i vi uraditi nešto.

Ne može sve država i ne mogu sve kupci. Posebno ne kupci koje drugi proizvođači maze i paze i slomiše se oko njih ugađajući im i smišljajući načine da im ostanu vijerni.

Kakva su vaša iskustva i mišljenja o problemu brendiranja domaćih proizvoda, uključujući vodu? Možemo razmijeniti mišljenja u komentarima ili na mejl.

 

(1) Komentari
  1. Meni je „Vitinka“ prva pala na pamet iako je mineralna, a od negaziranih nijedna. „Prolom“ pijem i dajem djeci, kao i „Rosu“ jer one jedine mogu bebama bez prokohuvanja. Bar su jedine koje su ovo navele. Sramota je zanemariti kapital koju imamo ali da, država definitivno neće uraditi ništa tako da samo kreativnost punionica može spasiti stvar.

Ostavite odgovor