Upotreba društvenih mreža i interneta u političkoj kampanji u BiH

lokalni-izbori

Upotreba društvenih mreža i interneta u političkoj kampanji u BiH

Prođoše još jedni izbori na kojima su svi pobijedili. Svi su povećali broj glasova, broj odbornika/vijećnika ali i načelnika. Ko je izgubio ostaje nam da utvrdi istorija.

Iako sam poslije izbora 2010.g. očekivao da će političari uvidjeti značaj upotrebe društvenih mreža i interneta uopšte za političku komunikaciju to se uglavnom nije desilo. Čak se sa distance od 2 godine može reći da je internet kampanja za izbore 2010.g. bila kreativnija i inovativnija jer je bilo nekoliko kampanja koje je bogato sponzorisala međunarodna zajednica (Levat, Pritisak) ali i nekoliko zanimljivih  pokušaja integrracije web sajta, bloga i nekih kanala na društvenim mrežama.Sve u svemu kao što je prošle godine na Bizz Buzzu izjavio Kruno Vidić – internet kampanje još uvijek, u našim krajevima, neće odlučiti izbore, ali bez interneta se izbori ne mogu dobiti.

Izbori se neće dobiti NA društvenim mrežama, ali se u budućnosti neće moći dobiti BEZ društvenih mreža. – Kruno Vidić

Svi su poletili da prave Facebook fan stranice, plaćaju oglase i kampanje po Facebooku, banere na portalima gdje su već njihovi istomišljenici, ali nisam vidio ništa kreativno i inovativno o čemu bi se povela diskusija ili proširio buzz na cijelu BiH ili da se priča prelije u tzv. “offline medije”. Izostale su i igrice, aplikacije, pa čak i negativna kampanja nije dala ništa inovativno na Facebooku. Baneri su bili totalno sumorni, statični, sve u svemu većina kreative je bila na nivou kampanja iz 2000.g.

Nakon pomame za Facebookom neko je političkim stranakama u BIH, a posebno u RS-u javio da sada postoji i twitter pa su one poletile da i putem tog “čuda” osvoje glasove i podršku naroda. Naravno, bez plana i strategije, takođe i bez znanja kao što uostalom rade i sve ostalo. Tako je i njihova twitter odiseja neslavno završila. Izostanak dvosmjerne komunikacije je njihova glavna karakteristika, posebno kada analiziramo neodgovaranje na pitanja njihovih pratilaca.

Koliko su stranke bile nezanimljive tviterašima govori i to da je većina njih pratila veoma malo ljudi, valjda u strahu da ne čuju sta građani / tviteraši misle o njima. Tu je najboljji primjer nalog @srpskazauvijek koji je u jednom trenutku imao oko 300 pratilaca ali je pratio samo 22 ljudi i to uglavnom funkcionere SNSD-a ili neke opštinske odbre. Tužno, nezanimljivo, pogrešno, ali i rezultat izbora o tome nešto govori. Ili kao što sinoć reče @SrkiPuhalo koji je tokom kampanje imao više pratilaca nego SNSD, DP, PDP, SDS i Socijalisti zajedno:

Srdjan Puhalo twitter

Polovinom septembra sam vidio da SNSD ima oko 300 pratilaca a do kraja kampanje je broj onih koje prate povećao sa 22 na 72, uglavnom istomišljenika; @SDSrscom  je imao oko 80 pratilaca a pratio 90 , PDP je do kraja kampanje nabrao oko 200 pratilaca ali je pratio 800. Socijalisti su osim malog broja pratilaca (80) i onih koje prate (125) imali slabu interakciju dok je nalog @PozitivnaBL Dragana Čavića imao samo 26 pratilaca ali je fenomen jer je zapratio čak 1 osobu.

Svi koji su tvitali za ove gore pobrojane stranke se nemaju baš čime pohvaliti i bilo bi dobro da taj detalj prećute u svojim “internet biografijiama” ukoliko sebe smatraju tzv. “community managerima”, kao što treba sakriti i većinu drugih stvari koji su te stranke radile na internetu, posebno web sajtove i blogove.

Hit i twitter-favorit svih tviteraša veterana u Banjaluci je bila @stranka_boraca koja je svakim svojim tvitom dokazivala da se može biti i duhovit i kreativan a poslati poruku. Oni su imali 125 pratilaca kao poptuno nepoznata stranka i stekli simpatije brojnih tviteraša u BL.

stranka boraca

Kampanja u RS je bila zanimljiva jer je bilo i nekoliko važnih političara koji su aktivno tvitali o svojim kampanajma i mitinzima poput @RadojicicIgor i @BBorenovic ali i dosta aktivnih banjalučkih tviteraša sa zanimljivim komentarima i diksusijama poput @ZeljkoNinkovic @MilkoGrmusa @Meteoropat @Mihajlovic2010 te @travunski iz Trebinja i naravno @SrkiPuhalo ali i mnogi drugi. Iznenađenje je bilo i da je mngoo mladih tviteraša posebno djevojaka imalo veoma zanimljive tvitove i zapažanja o kampanji i izborima.

Nisam previše pratio internet kampanje u FBiH pa se nadam da će Hana nešto o tome napisati. Imao sam samo zanimljivu prepisku sa Semirom Efendićem koji se sam javio nakon mog tvita o katastrofalnom izgledu zone od Zabrđa do Briješća na ulasku u teritoriju opštine Novi Grad u Sarajevu. Ne znam da li je twitter nalog vodio g. Efendić lično ili neko iz njegovog tima ali je njegova komunukacija bila korektna i sa drugim tviterašima. Na kraju moram priznati da kada sam u nedelju oko 15 časova na prolasku iz Sarajeva na glasanje u Banjaluku, iza Vise vidio bilbord g.Efendića i mislio sam da nema šanse da pobijedi znajući da je godinama Novi Grad bio jaka baza SDP-a. Evo sada imamo i video klip i ova twitter obećanja pa ćemo lako vidjeti šta je Semir ispunio. Nek mu je sa srećom, opština u kojoj sam proveo djetinjstvo  zaborava nema 🙂

Zašto je sve ovo važno? Pa zato što je najveći broj apstitenata na ovim izborima opet bio među mladima, među onima kojima su ovo trebali biti prvi izbori, među Y generacijom. Ta generacija uglavnom ne čita dnevne novine, ne gleda TV Dnevnike, rijetko sluša vijesti na radiju i informišu se najšešće na netu i to uglavnom preko mobilnih telefona. Rijetko koja stranka je prilagodila svoje sajtove i komunikaciju mobilnim verzijama. To su glasači koji će možda odlučiti izbore 2014. godine ukoliko na internetu dobiju prave informacije koje će ih motivisati da izađu na izbore i glasaju.

Ako uzmemo u obzir da poslije svega gore napisanog možemo reći da internet nije odigrao ni presudnu ali ni važnu ulogu u ovoj kampanji zaista sam optimista i mislim da će upotreba interneta i društvenih mreža na sljedećim izborima 2014.g biti mnogo veća i važnija a nadam se i presudna.

Naravno ukoliko se ta komunikacija bude vodila strateški, planirano i dvosmjerno od danas pa do izbora u oktobru 2014.g. a ne samo mjesec dana pred izbore.

(2) Comments

Leave a Reply