Blogerska zajednica ne postoji

Blogerska zajednica ne postoji

Prečesto se ovaj termin zajednica pogrešno koristi.

Twitter zajednica – Facebook korisnici – Blog zajednica – Instagram zajednica – bilo_koja_društvena mreža_zajednica – ne postoji.

Kako?

Lijepo. Jeste li ikad čuli za sintagmu “zajednica korisnika mobilnih telefona”? Ili – “zajednica korisnika telefona” uopšte?

Niste, naravno. Jer telefoni su uređaji za komunikaciju. Koriste ih različiti ljudi da bi komunicirali sa ljudima po svom izboru i nemoguće ih je svrstati u bilo kakvu zajednicu.

Jedino što je njima zajedničko jeste uređaj koji koriste. Međutim, to nikako nije dovoljna odrednica da bi se oni mogli nazvati zajednicom.

Evo još jedan primjer. Jeste li ikad čuli za sintagmu “zajednica čitalaca štampanih novina”? Ili – “zajednica gledalaca televizije”?

Niste, naravno. Jer su novine, radio, televizija – mediji. Svaki od njih ima različite kanale, izdanja, emisije, programe… Svaki od njih prate različiti ljudi u različitim vremenskim intervalima – neko prati svaki broj ili svaku emisiju, a neko prati samo povremeno. Sve to nije dovoljna odrednica da bi se ljudi koji ih gledaju – slušaju – čitaju – mogli nazvati zajednicom.

Zašto onda izmišljate termine poput “zajednica Twitter korisnika u _______” (dopisati po želji)?

Otkud vam onda uopšte ideja da postoji nešto kao “blogerska zajednica BiH / Hrvatska /Srbije / Crne Gore / dopisati po želji bilo koju državu, grad, OUR…?

Twitter, Facebook, Instagram, YouTube, itd su društvene mreže. Ljudi ih koriste na različite načine – da se predstave, da prate one koji ih zanimaju, da se povežu sa ljudima, da komuniciraju… Ne postoje 2 jednaka profila na bilo kojoj društvenoj mreži. Čak je nemoguće utvrditi i geografsku pripadnost za veliki broj korisnika. O tačnom polu, godinama ili bilo kojoj drugoj karakteristici da ne govorim, posebno ne o imenu.

Glavna karakteristika društvenih mreža, ako mene pitate, upravo jeste individualnost i unikatnost.

Kako nešto takvo možete strpati u bilo kakvu zajednicu? Šta im je zajedničko – to što koriste telefon, pardon – Twitter? Stvarno važna odrednica, zar ne?

Ista stvar je i sa blogovima. Blog je forma, ništa drugo. Jedino što je zajedničko svima onima koji na ovoj planeti pišu blogove jeste to da pišu samostalno, bez urednika, o čemu god hoće i kako god hoće. Neki pišu o politici, neki o bebama, neki o putovanjima, a neki stavljaju puno fotografija. Da, još jedna od karakteristika jeste da su najčešće na blogovima stvari postavljene tako da ono što je zadnje objavljeno na blogu čitalac vidi kao prvo. Mada to sad takođe zavisi od samog vizuelnog rješenja bloga.

Blogovi takođe ne moraju da imaju tačno ime autora, tačnu lokaciju, tačno definisan sadržaj. Ništa na blogovima ne mora i sve zavisi samo od autora.

Ono najvažnije – ljudi koji pišu blogove se zovu blogeri samo zbog forme, a ne zbog sadržaja koji se na blogu nalazi.

Kako onda možemo govoriti o bilo kakvoj blogerskoj zajednici?

Odnosno možda i možemo pričati o tome ali u množini. Možemo imati zajednice:

– Po temama: blogerska zajednica fashion blogera, blogerska zajednica političkih blogera, blogerska zajednica beauty blogera, blogerska zajednica književnih blogera, blogerska zajednica muzičkih blogera, blogerska zajednica… je li vam dosadilo? Nastavite po želji.

– Po dizajnu blogova (jer ako govorimo o blogu a rekoh da je to forma, onda i dizajn igra važnu ulogu): blogerska zajednica blogova sa bijelom pozadinom, blogerska zajednica blogova sa roza pozadinoom, blogerska zajednica sa tamno plavim slovima… Znam, apsurdno je, ali je tako.

Mogle bi se tu napraviti i podjele po rodovima, po starosti autora, po dužini kose onih koji pišu blog i slično. Da, otprilike je to sve toliko važno.

Ono najvažnije – ne postoji osoba, udruženje, ustanova ili bilo koja druga institucija na planeti koja može odrediti da je neki blog značajniji ili bolji od nekog drugog bloga, odnosno da su neke teme značajnije od nekih drugih tema. Sve je stvar ukusa i interesovanja.

Najbolja stvar koju je internet napravio ovom svijetu je da je omogućio svima izbor – da čitaju ili gledaju šta žele, ali i da pišu odnosno stvaraju sadržaje kakve žele.

Da biste nešto zvali zajednicom potrebno je puno više ZAJEDNIČKOG od forme ili uređaja. Zajednica, po mom shvatanju, nastaje oko suštine. Suština su ideje ili interesovanja.

Zato, ako već imate potrebu da ljude gurate ili razvrstavate u nekakve zajednice, radite to po interesovanjima i idejama koje su im zajedničke. Naravno da je to teži posao, ali bar ima mrvu više smisla od svrstavanja na osnovu tog da li koriste blog, Twitter ili Facebook.

(2) Comments
  1. Termin “blogerska zajednica” sam zatekla kada sam kao mlad, nevešt, taze bloger zakoračila u blogovanje i to u nekim, nazovimo ih, poznijim godinama. Neko vreme sam mislila da tako nešto zaista postoji.
    U međuvremenu sam shvatila da je to samo termin kojim su obuhvaćeni svi sa nekom blog adresom u svom kompjuteru.I kako vreme prolazi, sve se više uveravam u to da blog zajednice nikada nije bilo, niti će je biti- isuviše smo mi različiti ljudi, po godinama, senzibilitetu, afinitetima, interesima, načinama kojima pokušavamo da ostvarimo svoje interese… po željama, planovima i statusu, pa i po tome šta bismo očekivali od jedne takve zajednice. Kao što se razlikujemo i po razlozima zbog kojih smo postali blogeri.

  2. U Njemačkoj blogovi slične tematike su se počeli okupljati u neki vid udruženja radeći zajedničke projekte i razmjenjujući iskustva. Nešto takvo bi se moglo smatrati određenom zajednicom za neko područje.

Leave a Reply